سرفه بخشی از سیستم دفاعی و ایمنی بدن است. معمولا خلط با سرماخوردگی  و یا عفونت سیستم تنفسی ایجاد می شود. تقریبا همه ما در طول زندگی سرفه  را تجربه کرده ایم.سرفه اگر با مخاط همراه باشد سرفه مرطوب گفته میشود. همین تجربه سرفه ما را به سمت درمان سرفه خلط دار سوق داده است. درمان های زیادی را امتحان می کنیم از جمله داروها و شربت های گیاهی تا درمان های سنتی. با ما در این مقاله همراه باشید تا به شما از  روش های درمان سرفه خلط دار در تب سنتی بگوییم.

درمان سرفه خلط دار

دلایل بروز سرفه خلط دار

لازم به ذکر است که سرفه امری طبیعی در واکنش به عامل سرفه است  و جای نگرانی ندارد اما سرفه زیاد هم برای خود شخص ناراحت کننده و دردناک است و هم برای اطرافیان آزار دهنده است. سرفه کردن معمولا نشانه بیماری خطرناکی نیست و همچنین سرفه خلط دار هم نگران کننده نیست. معمولا  در اثر سرماخوردگی، آنفولانزا و یا برونشیت سرفه بروز می دهد و  می تواند هنراه با تب، آبریزش بینی، گلودرد و درد بدن و.. باشد. سیگار کشیدن هم گاهی باعت سرفه می شود و همچنین حساسیت هم می تواند سرفه ایجاد کند. افرادی که به آسم مبتلا هستند، گرد و غبار، ورزش و هوای سرد می تواند برایشان ایجاد سرفه کند. سرفه مرطوب یا مولد می تواند در اثر گرد و غبار، دود و آلودگی و یا حساسیت باشد، گاهی نیز ممکن است بر اثر عفونت ریه باشد. سرفه کردن در اثر ورود ویروس ایجاد می شود و یک دوره ای که این مدت معمولا در حدود دو هفته است و باید طی شود تا سرفه قطع شود.بعد از تشخیص عامل سرفه توسط سیستم ایمنی بدن  و راه مقابله با آن سرفه متوقف می شود. در این مدت میتوان با استراحت کردن و با نوشیدن مایعات و آب زیاد  سرفه را تا حدودی تسکین داد.

مطالعه بیشتر
خواص روغن آفتابگردان | زیبایی پوست با روغن آفتابگردان

انواع سرفه

سرفه انواع مختلفی دارد ؛

  • سرفه خشک
  • سرفه های دائم
  • سرفه با خس خس
  • سرفه شبانه
  • سرفه خلط دار
  • سرفه شدید

و همچنین می توان سرفه را به دو دسته سرفه مولد و سرفه غیر مولد تقسیم کرد. سرفه مولد تولید خلط می کند و با سرفه کردن مخاط بالا می آید اما با سرفه غیر مولد  هیچ مخاطی بالا نمی آید. در اکثر موارد سرفه واکنش‌ به پاکسازی  مسیر هوایی  از محرک ها و مخاط است.

مدت زمان درمان سرفه

همانگونه که گفته شد درمان سرفه تقریبا دو تا سه هفته زمان لازم دارد. اما سرفه خلط دار گاهی ممکن است بیشتر طول بکشد و خسته کننده شود. در طب سنی درمان های خانگی برای بر طرف شدن سرفه مولد وجود دارد که  ما تعدادی از آنها را برای شما شرح می دهیم.

درمان سرفه خلط دار

درمان سرفه خلط دار

 

درمان سرفه خلط دار

طب سنتی برای انواع سرفه مصرف انواع حریره را بسیار مفید دانسته که با افزودن بذر کتان و پودر رازیانه به حریره نشاسته ان را غذایی  مفید برای سرفه می داند. مصرف انواع سوپ سبزیجات، فرنی ها، و شیربرنج از دیگر خوراک های مفید برای سرفه هستند.

طب سنتی برای سرفه های  خلط دار علاوه بر غذاهای گفته شده ذمنوش های گیاهی را نیز توصیه دارد. یکی از این دمنوش ها میواند جوشانده عناب و چوب دارچین باشد که توصیه شده هر ۸ ساعت یک فنجان از این جوشانده مصرف شود تا سرفه های مولد درمان شوند.

همچنین استفاده از روغن های گیاهی یکی دیگر از درمان های طب سنتی برای سرفه خلط دار  است. در این راستا می توان از روغن زیتون، روغن قسط و روغن زنجبیل استفاده کرد. بدین تریب که مقداری از روغن را  روی قسمت جلویی و عقبی قفسه سینه بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

ماساژ اسانس نعنا نزدیک بینی و روی قفسه سینه  می تواند باعث کاهش درد قفسه سینه و اسپاسم  راه های هوایی شود. طب سنتی همچنین مصرف غذاهای با طبع سرد، آب خیلی سرد، غذاهای سنگین، میوه های نارس، ترشیجات و بعضی از ادویه ها را برای درمان سرفه منع کرده است.

مطالعه بیشتر
خواص روغن جنسینگ | این روغن اسرارآمیز چینی را بهتر بشناسید

روش های خانگی برای درمان سرفه خلط دار

چندین روش خانگی نیز برای درمان سرفه خلط دار وجود دارو که شانل موارد ذیل است.

  • بخار

بخار آب بهترین و راحترین راه برای رهایی از سرفه های خلط دار است. ورود بخار آب به حفره های بینی  خلط را به حالت مایع در می آورد  و خیلی راحت تخلیه می شود. برای این منظور هم میتوان از بخور استفاده کرد و هم از بخارات آب در حمام.

  • آب نمک

غرغره کردن آب نمک هم یک روش ساده دیگر برای درمان  سرفه خلط دار است. آب گرم باعث نرم شدن گلو و نمک باعث از بین رفتن عفونت می شود در نتیجه خلط کاهشمی یابد و سرفه درمان می شود.

  • آب لیمو

آب لیمو برای نرم کردن خلط گلو گزینه مناسبی است. لیمو به دلیل داشتن ویتامین سی و همچنین خاصیت ضد باکتری بدن را در برابر عفونت تقویت می کند. برای استفاده از لیمو می توان آب لیمو را با عسل و آب گرم ترکیب کرد و میل نمود. در روش دیگر می توان به تکه های لیمو نمک زد و میل کرد.

  • زردچوبه

زردچوبه  علاوه بر تقویت سیستم ایمنی خاصیت ضد عفونی کنندگی بالایی دارد که با از بین بردن باکتری های خلط زا، خلط را کاهش می دهد و سرفه کم می شود. استفاده از آن در سوپ، مخلوط زردچوبه با شیر، مخلوط زردچوبه با آب و غرغره کردن مخلوط آب‌ نمک و زردچوبه روشهای استفاده از زردچوبه برای درمان سرفه خلط دار هستند.

  • فلفل قرمز

فلفل قرمز طبیعت گرم دارد و به بدن کمک می کند تا خط های انباشته شده در نایژه  و گلو تخلیه شوند همچنین برای کاهش درد قفسه سینه و نرم شدن گلو مفید است

  • زنجبیل

ماده ای طبیعی برای درمان عفونت گلو و دستگاه تنفسی است که از سالهای دور از آن برای درمان سرفه های خلط دار استفاده می شود. همچنین با داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی و همچنین خاصیت خلط آور بودن  کمک می کند تا راحت تر نفس بکشید. برای بهره گیری از خواص زنجبیل تکه های زنجبیل را در آب جوشیده شده می گذاریم تا نرم شود بعد به همراه عسل میل نمایید.

  • عسل

خاصیت ضد ویروسب، ضد قا چی و ضد باکتریایی آن موجب شد تا از آن به عنوان یک درمان کننده خانگی بسیار عالی یاد شود و برای پاک سازی گلو از خلط و نرم کردن گلوی تحریک شده از آن به صورت مخلوط شده  با آب ولرم  استفاده شود.

  • پیاز

خواص آنتی بیوتیکی و خلط آور و صد التهابی دارد و گلو را نرم می کند و خلط را از بین می برد. همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و روند بهبودی را سرعت می بخشد  استفاده آن با شکر باعث روان شدن خلط می شود. بدین منظور پیاز شسته شده را خرد کرده و با شکر مخلوط می کنیم. در دمای اتاق گذاشته تا حالت مایع پیدا کند و از این مایع مانند شربت در شبانه روز استفاده شود.

  • هویج

آب هویج به دلیل داشتن ویتامین سی و آنتی اکسیدان مفید بوده و حادی ویتامین هایی است که خلط را از بین می برند.

مطالعه بیشتر
خوارکی هایی که برای تصفیه خون باید بخوریم

درمان های خانگی برای سرفه های خلط دار زیاد است، برای درمان موثر باید استمرار در استفاده و مقدار مصرف را رعایت نمود و همینطور از مواد تازه و دارو های گیاهی با کیفیت استفاده نمود که ما در عطاری آنلاین ویترین فود کار را برای شما آسان کردیم تا با خیالی راحت محصولات مورد نیاز خود را تهیه نمایید.