سرفه خشک را سرفه غیرمولد نیز می نامند. برخلاف سرفه های مولد و مرطوب، سرفه های خشک قادر به از بین بردن مخاط، بلغم یا مواد تحریک کننده از ریه ها یا مجاری بینی نیستند. سرفه های خشک می توانند هفته ها پس از سرماخوردگی یا آنفولانزا ادامه داشته باشند. سرفه در پاکسازی مواد تحریک کننده و عفونت از بدن نقش  مهمی دارد، اما سرفه مداوم می تواند آزار دهنده باشد. بهترین روش درمان سرفه به علت اصلی آن بستگی دارد. برای سرفه دلایل زیادی ممکن است وجود داشته باشد:از جمله آلرژی، عفونت و ریفلاکس اسید.درمان سرفه خشک در طب سنتی می تواند به کاهش سرفه کمک کند.

افرادی که می خواهند از داروهای طبیعی برای درمان سرفه خود استفاده کنند باید اسن داروهای طبیعی و گیاهی را از منابع معتبر تهیه کنند. آنها همچنین باید بدانید که برخی از گیاهان و مکمل ها می توانند با داروها تداخل داشته باشند.

درمان سرفه خشک در طب سنتی

چایی عسل

می توان از عسل برای بزرگسالان و کودکان ۱ سال به بالا در درمان سرفه های خشک روز و شب استفاده کرد. عسل خواص ضد باکتری دارد که می تواند به تسکین گلو کمک کند و تحریک را کاهش دهد. در یک مطالعه که سال ۲۰۰۷ انجام شد، اثبات شد که عسل نسبت به دکسترومتورفان، ماده مهار کننده سرفه، در کاهش حملات خسته کننده سرفه شبانه در کودکان موفق تر عمل می کند. می توانید چند بار در روز با قاشق چای خوری عسل را مصرف کنید، یا آن را به چای یا آب گرم اضافه کنید و بنوشید. برای جلوگیری از بوتولیسم نوزادان، عارضه ای نادر که ممکن است در نوزادان بوجود بیاید، هرگز به کودک زیر ۱ سال عسل ندهید.

مطالعه بیشتر
روغن اسطوخودوس چیست؟ روش تهیه و مزایای استفاده از آن

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است، این ترکیب دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتری است. همچنین ممکن است برای درمان بیماری هایی از جمله سرفه خشک مفید باشد. کورکومین وقتی با فلفل سیاه مصرف شود بهتر در جریان خون جذب می شود. می توانید ۱ قاشق چایخوری زردچوبه و ۱/۸ قاشق چایخوری فلفل سیاه را به یک نوشیدنی مانند آب پرتقال سرد اضافه کنید و بنوشید. همچنین می توانید آن را به صورت دمنوش درست کنید. از گذشته های دور ها در درمان بیماری های تنفسی فوقانی، برونشیت و آسم از زردچوبه برای بهبوود شرایط تنفسی فوقانی استفاده می شود. می توانید زردچوبه را به صورت ادویه و همچنین یک کپسول نیز تهیه کنید.

زنجبیل درمان سرفه خشک در طب سنتی

زنجبیل برای سرفه - گیاهان دارویی برای سرفه - درمان سرفه خشک در طب سنتی

زنجبیل دارای خواص ضد باکتری و ضد التهابی است. همچنین منبع مهمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین درد و ناراحتی است. زنجبیل را می توان به بسیاری از چای ها اضافه کرد. افزودن عسل ممکن است برای سرفه خشک مفیدتر باشد. همچنین می توانید زنجبیل را به صورت کپسول مصرف کنید و یا ریشه زنجبیل را برای رفع سرفه خشک بجوید.

نعناع راهکار درمان سرفه خشک در طب سنتی

نعناع فلفلی حاوی ماه ای به نام منتول است که کمک می کند انتهای عصب گلو که د راثر سرفه تحریک می شود بی حس شود. نعناع به کاهش احتقان نیز کمک می کند بعلاوه اینکه دارای اثرات ضد باکتری و ضد ویروسی است. با روش های مختلفی می توانید نعناع فلفلی را مصرف کنید. شامل نوشیدن چای نعناع یا مکیدن قرص های نعناع است. سعی کنید چای نعناع را درست قبل از خواب بنوشید تا به شما در رفع سرفه های شب کمک کند. همچنین می توانید از روغن نعناع به عنوان درمان آروماتراپی استفاده کنید.

مطالعه بیشتر
روغن خشخاش چیست، چگونه تهیه می‌شود و چه خواصی دارد؟

چای ماسالا درمان سرفه خشک در طب سنتی

چای ماسالا در سال های اخیر در همه جای دنیا بسیار محبوب شده است. در هند از این  چای برای درمان بیماری هایی مانند گلودرد و سرفه خشک استفاده می شود. ماسالا چای حاوی چندین ماده آنتی اکسیدانی از جمله میخک و هل است. میخک همچنین ممکن است به عنوان یک ماده خلط آورنیز موثر واقع شود. چای ماسلا همچنین حاوی دارچین است که خواص ضد التهابی دارد.

آویشن

آویشن گیاهی است که هم کاربرد آشپزی دارد و هم کاربرد دارویی و به عنوان درمان رایج برای سرفه، گلودرد، برونشیت و مشکلات گوارشی مورد استفاده قرا می گیرد. شربت سرفه شامل برگ های آویشن و پیچک، برای درمان سرفه اثربخشی موثرتر و سریعتر را نسبت به شربت دارد. آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه برای درمان سرفه موثر است. برای درمان سرفه با استفاده از آویشن، می توانید شربت سرفه ای خریداری کنید که حاوی این گیاه باشد. روش دیگر، با افزودن ۲ قاشق چایخوری آویشن خشک به یک فنجان آب داغ، دمنوش آویشن درست کنید. و پس از دم کشیدن بنوشید.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها بر روی سرفه به طور مستقیم اثر ندارند، اما با تعادل باکتری های روده، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. یک سیستم ایمنی قوی می تواند به مقابله با عفونت ها یا مواد آلرژی زا که ممکن است باعث ایجاد سرفه شوند، کمک می کند. یک نوع پروبیوتیک حاوی باکتری به نام لاکتوباسیلوس، ​​در جلوگیری از سرماخوردگی موثر است. مکمل های حاوی لاکتوباسیلوس و سایر پروبیوتیک ها در فروشگاه های بهداشت و فروشگاه های دارویی موجود است.

مطالعه بیشتر
بهترین راهکارهای درمان شوره سر در طب سنتی

منبع:www.healthline.com