سیاهدانه به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌بیوتیک قوی که دارد، به عنوان یک داروی مسهل و ضدانگل معرفی شده است. امروزه مقالات و پروژه‌های مختلفی پیرامون خواص و مزایای روغن سیاهدانه منتشر شده، روغن این گیاه داروی بسیار موثری برای میگرن، دیابت، بیماری برونشی و پوست و مو بوده است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با خواص باورنکردنی این دانه به ظاهر کوچک و روغن آن بیشتر آشنا کنیم.

سیاهدانه گیاهی است که بیشتر در نواحی جنوب و جنوب غربی آسیا رشد می‌کند، گیاهی یک‌ساله که دارای ارتفاع ۳۰ سانتی‌متری است و گل‌های ریزی به رنگ آبی و سفید دارد. سیاهدانه طعم تلخ و گسی دارد به همین دلیل بیشتر به عنوان چاشنی و ادویه در غذا، سالاد و ترشی استفاده می‌شود، در کنار خواص خوراکی این گیاه نباید از خواص درمانی آن غافل شد.

 

خواص روغن سیاهدانه و ابرو

این روغن باعث تقویت ریشه ابرو و باعث تحریک رشد موی ابرو خواهد شد. اسیدهای آمینه و مواد مغذی که در ترکیبات ساختاری این روغن وجود دارد باعث پرشدن ابروها می‌شود و در عین حال ضخامت آن‌ها را افزایش می‌دهد.
می‌توانید از این روغن در جاهایی از ابرو که ریزش داشته و یا هیچ مویی رشد نکرده است استفاده کنید و ببینید که چگونه با استفاده از مواد مغذی و ویتامین‌های ارزشمند از جمله پروتئین، روی، کلسیم باعث رشد مجدد موهایتان می‌شود.
اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه موجود در این روغن باعث ایجاد یک لایه محافظتی روی ابروهای شما می‌شود و همین لایه شکنندگی و نازک بودن ابروهایتان را به مرور زمان به ابروهایی مقاوم و ضخیم تبدیل خواهد کرد. اما اگر این روغن را به مدت۱۵ دقیقه روی ابروهایتان ماساژ دهید بعد از گذشت مدتی، ابروهایی نرم و بسیار لطیف خواهید داشت.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن برای پوست خشک کدام است؟

ماساژ ابرو

ماساژ دادن ابرو باعث حرکت بیشتر جریان خود در زیر پوست شما می‌شود و همین موضوع ریشه ابرو را تقویت ‌می‌کند تا مجدد رشد خود را از سر بگیرد. حال در ادامه مراحل و چگونگی ماساژ ابرو ر با دقت مطالعه کنید:

  1. انگشتانتان را روی پیشانی و روبروی هم قرار دهید، خیلی آرام انگشتان خود را از هم جدا کنید تا پوست پیشانی از هم باز شود .
  2. برای انجام این کار باید از تمام سطح انگشتان دستتان استفاده کنید و با حرکات دورانی ماهیچه های پیشانی را ماساژ دهید.
    این کار را باید از بالای پیشانی و در عرض پیشانی به پایین ادامه دهید.
  3. دو انگشت خود را میان دو ابرو خود، روی خطی که از روی بینی می گذرد، بگذارید و آهسته فشار دهید تا تنش نواحی اطراف از بین برود.
  4. برای اینکه احساس انرژی بیشتری کنید و حس خوبی داشته باشید  ماساژ را با ضرب گرفتن روی قسمت پیشانی تمام کنید.

اما برای از بین بردن خطوط چین و چروک اطراف ابرو، در قسمت دور چشم و پیشانی و هم چنین تقویت بیشتر ابرو بهتر است از روغن‌های گیاهی در حین ماساژ استفاده کنید. یکی از بهترین و غنی‌ترین این روغن‌ها، روغن سیاهدانه است.
به طور کلی ماساژ دادن باعث افزایش جریان خون در زیر پوست شده و پیاز مو را تحریک می‌کند به همین دلیل است که باید هر از چندگاهی هم قسمت کف سر و هم اطراف ابرو را ماساژ داد. اما دقت کنید که هنگام استفاده از روغن سیاهدانه در ماساژ ابرو، روغن به داخل چشمتان نرود چون می‌تواند برای سلامتی‌تان خطرساز باشد و منجربه سوزش چشمتان خواهد شد.

مطالعه بیشتر
روغن درخت چای | آشنایی با خواص دارویی و درمانی آن

 

سایر فواید و خواص سیاهدانه

  1. این دانه به دلیل داشتن طبع گرم، خاصیت ضد تشنجی دارد.
  2. درمان کننده و تسکین دهنده‌ای مناسب برای دستگاه گوارش بدن است.
  3. سیاهدانه هورمون‌های زنانه را تراز می‌کند.
  4. باعث افزایش شیر در زنان شیرده می‌شود.
  5. با قرار دادن این دانه در برنامه غذایی روزانه خود، سیستم دفاعی بدنتان را افزایش خواهید داد.
  6. از این دانه برای از بین بردن تب و از بین بردن مزاج بلغمی استفاده فراوانی می‌شود. .
  7. به عنوان یک داروی موثر در درمان سرطان پروستات به کار می‌رود.
  8. در درمان سنگ کلیه و سنگ مثانه بسیار موثر عمل کرده است.

طرز تهیه روغن سیاهدانه

روغن سیاهدانه را هم می‌‍‌توان به صورت آماده از عطاری‌های معتبر تهیه کرد و هم می‌توان به روش خانگی و سنتی آن را تهیه کنید.  اما پیشنهاد ما این است که از روغن سیاهدانه آماده استفاده کنید.

روغن سیاهدانه را به دو روش می‌توانید تهیه کنید:

  1. ابتدا به اندازه ۱۰۰ گرم سیاهدانه تمیز و بدون اضافات را با یک الی دو لیوان روغن کنجد یا بادام تلخ ترکیب کنید و به آرامی با حرارت ملایم بجوشانید. بعد از خنک شدن می‌توانید از آن استفاده کنید.
  2. حدود ۴ مثقال سیاهدانه را با ۲۱ مثقال مغز بادام تلخ بکوبید و مواد خمیری شکل کوبیده شده را درون یک دستمال قرار دهید تا کامل روغن آن گرفته شود.

از روغن سیاهدانه علاوه بر تقویت ریشه ابرو و رشد مجدد آن در از بین بردن ریزش مو سر و درمان جوش صورت هم استفاده می‌کنند. برای این‌کار لازم است خودتان دست‌به کار شوید و با ترکیب کردن روغن سیاهدانه با ترکیبات دیگر میزان اثرگذاری آن را بالاببرید، در ادامه روش تهیه دو محلول مناسب برای پوست و موی سر را ذکر کرده‌ایم.

مطالعه بیشتر
به تفاوت قیمت روغن زیتون توجه کنید

درمان ریزش مو با استفاده از سیاهدانه

  1. ابتدا ۵۰ گرم سیاهدانه را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل کاملا بکوبید تا به شکل یک خمیر یک دست دربیاید.
  2. حدود ۴۰۰ سی‌سی الکل به همراه ۳ عدد میخک به محلول اضافه کنید.
  3. روزی دو مرتبه ریشه مو و کف سر خود را با استفاده از این محلول ماساژ دهید.
  4. این اندازه‌های ذکر شده برای استفاده دو هفته از این محلول است، به دلیل داشتن الکل داخل آن نباید محلول را جلوی نور آفتاب قرار داد.

 

درمان جوش صورت با استفاده از سیاهدانه

  1. برای شروع باید ۱۰ گرم سیاهدانه را با ۳۰ گرم ذغال انگور ترکیب کنید.
  2. به این مخلوط حدود ۲۰۰ سی‌سی سرکه اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  3. بعد از اینکه پوستتان را با شوینده مناسب شستشو دادید به مدت ۱ ساعت این ماسک را روی صورت خود قرار دهید، باید این‌کار را روزانه سه مرتبه انجام دهید تا نتیجه درست و موثری بگیرید.