جنسینگ، گیاه افسانه‌ای چینی

قرن‌هاست که از جنسینگ در طب سنتی چین استفاده می‌شود. این گیاهِ کم رشد و کوتاه، دارای ریشه‌های گوشتی است که بسته به مدت رشد، در سه گروه دسته‌بندی می‌شود: تازه، سفید یا قرمز و خواص روغن جنسینگ بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود. انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد، اما محبوب‌ترین آنها جنسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جنسینگ آسیایی (Panax ginseng) است. جنسینگ آمریکایی و آسیایی از نظر غلظت ترکیبات فعال و اثرات آن بر بدن با هم تفاوت دارند. جنسینگ آمریکایی به عنوان یک آرامش بخش استفاده می‌شود، در حالی که نوع آسیایی آن دارای اثرات تقویت کننده است. جنسینگ حاوی دو ترکیب قابل توجه است که عبارت از جینسنوزیدها و گینتونین. این ترکیبات مکمل یکدیگر هستند و کلیه‌ی مزایای روغن جنسینگ از این دو ماده ناشی می‌شود.

خواص روغن جنسینگ

خواص روغن جنسینگ

خواص روغن جنسینگ بسیار زیاد است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

خواص آنتی اکسیدانی

جنسینگ دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی زیادی است. برخی از مطالعات نشان داده است که عصاره‌های جنسینگ و ترکیبات جینسنوزید می‌توانند التهاب را مهار کرده و ظرفیت آنتی اکسیدانی را در سلول‌ها افزایش دهند. خواص آنتی اکسیدانی روغن جنسینگ با سه بار مصرف در روز به مدت هفت روز ظهور می‌کند.

بهبود عملکرد مغز

جنسینگ می‌تواند به بهبود عملکردهای مغز مانند حافظه، رفتار و خلق و خو کمک کند. آزمایشات نشان می‌دهد که اجزای موجود در جنسینگ، مانند جینسنوزیدها و ترکیب K، می‌توانند از مغز در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند. یک فرد سالم که روزانه ۲۰۰ میلی گرم جنسینگ به مدت چهار هفته مصرف می‌کند، در پایان مطالعه، سلامت روان، عملکرد اجتماعی و خلق و خوی بهتری خواهد داشت. با این حال، این مزایا بعد از ۸ هفته استفاده از جنسینگ متوقف می‌شوند که نشان می‌دهد اثرات آن بر عملکرد مغز و اعصاب، ممکن است با استفاده‌ی طولانی مدت کاهش یابد.

بعلاوه جنسینگ به جذب قند خون توسط سلول‌ها کمک کند، که می‌تواند باعث افزایش عملکرد و کاهش خستگی ذهنی شود. هنوز مشخص نیست که چرا دُز پایین‌تر جنسینگ از دُز بالاتر آن موثرتر است. علاوه بر این، سایر مطالعات، خواص روغن جنسینگ بر عملکرد و رفتار مغز در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر را نشان داده‌اند.

به اختلالات نعوظ کمک می‌کند

یکی دیگر از خواص روغن جنسینگ، درمان اختلال نعوظ (ED) در مردان است. به نظر می‌رسد که ترکیبات موجود در آن ممکن است رگ‌های خونی و بافت‌های آلت تناسلی را از استرس اکسیداتیو محافظت کرده و به بازیابی عملکرد طبیعی آنها کمک می‌کنند. علاوه بر این جنسینگ می‌تواند باعث تولید اکسید نیتریک شود، ترکیبی که باعث آرامش عضلات در آلت تناسلی می‌شود و گردش خون را افزایش می‌دهد.

خواص روغن جنسینگ

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

یکی از خواص روغن جنسینگ که هنوز تحت مطالعه است و اثبات کامل نشده است، در مورد تقویت سیستم ایمنی است. در یک مطالعه؛ خواص روغن جنسینگ بر روی نشانگرهای سیستم ایمنی در افراد مبتلا به سرطان معدیِ پیشرفته تحت شیمی درمانی بررسی شد و مشخص شد که بعد از سه ماه، کسانی که عصاره‌ی جنسینگ قرمز مصرف می‌کردند دارای نشانگر سیستم ایمنی بهتری نسبت به گروه کنترل بودند.

مطالعه بیشتر
بهترین روغن برای پوست خشک

مزایای بالقوه برای درمان سرطان

از دیگر خواص درمانی روغن جنسینگ می‌توان به کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها اشاره کرد. جینسنوزیدهای موجود در این گیاه به کاهش التهاب کمک کرده و از آنتی اکسیدان محافظت می‌کنند. چرخه‌ی سلولی فرایندی است که طی آن سلول‌ها به طور معمول رشد کرده و تقسیم می‌شوند. جینسنوزیدها می‌توانند با جلوگیری از تولید و رشد غیرطبیعی سلول، مانع از سرطان شوند.

بعلاوه مشخص شده است کسانی که روغن جنسینگ مصرف می‌کنند کمتر از کسانی که آن را مصرف نمی‌کنند، به سرطان‌های لب، دهان، مری، معده، روده بزرگ، کبد و ریه مبتلا می‌شوند. همچنین جنسینگ می‌تواند به بهبود سلامت بیماران تحت شیمی درمانی، کاهش عوارض جانبی و افزایش اثربخشی داروها کمک کند.

منجر به افزایش سطح انرژی می‌شوند

یکی دیگر از خواص روغن جنسینگ مبارزه با خستگی و تقویت انرژی است. مطالعات نشان داده است که برخی از اجزای موجود در جنسینگ مانند پلی ساکاریدها و الیگوپپتیدها باعث استرس اکسیداتیو کمتر و تولید انرژی بیشتر در سلول‌ها می‌شوند، که می‌تواند به مبارزه با خستگی کمک کند.

کسانی که به آنها روغن جنسینگ داده می‌شود، خستگی جسمی و روحی کمتری نسبت به سایرین تجربه می‌کنند و کمتر دچار کاهش استرس اکسیداتیو می‌شوند. مکمل‌‌‌های جنسینگ نه تنها به کاهش خستگی کمک می‌کنند بلکه باعث افزایش فعالیت بدنی نیز می‌شوند.

باعث کاهش قند خون می‌شود

یکی دیگر از خواص روغن جنسینگ، کنترل گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت است. جنسینگ آمریکایی و آسیایی عملکرد سلول پانکراس را بهبود می‌بخشند، تولید انسولین و جذب قند خون در بافت‌ها را افزایش می‌دهند. علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که عصاره‌های جنسینگ با ایجاد محافظت آنتی اکسیدانی، باعث کاهش رادیکال‌های آزاد در سلول‌های دیابتی می‌شوند. جنسینگ قرمز تخمیر شده حتی می‌تواند در کنترل قند خون موثر باشد. برای آشنایی با سایر خواص روغن جنسینگ و اطلاع از آزمایشات انجام شده در این زمینه می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

خواص روغن جنسینگ

عوارض جانبی مصرف جنسینگ

طبق تحقیقات انجام شده استفاده از روغن جنسینگ بی‌خطر است و هیچ گونه عوارض جانبی جدی ایجاد نمی‌کند. با این حال گفته شده است کسانی که از داروهای دیابتی استفاده می‌کنند باید مواظب سطح قند خونشان باشند که بیش از حد کاهش پیدا نکند. بعلاوه مشخص شده است که گاهی روغن جنسینگ با داروهای ضد انعقادی تداخل دارد و اثر آنها را می‌کاهد. به همین دلایل، قبل از اینکه آن را مصرف کنید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

مطالعه بیشتر
۶ دانه روغنی مناسب برای لاغری

همچنین به دلیل عدم انجام مطالعات ایمنی، جنسینگ برای کودکان یا زنانی که باردار یا شیرده هستند توصیه نمی‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده طولانی مدت از جنسینگ می‌تواند اثربخشی آن را در بدن کاهش دهد. برای به حداکثر رساندن مزایای آن، باید جنسینگ را در دوره‌های ۲–۳ هفته‌ای با یک یا دو هفته وقفه در میان مصرف کرد.

سخن پایانی درباره خواص روغن جنسینگ

همانطور که مشاهده کردید، خواص روغن جنسینگ بسیار است و شما می‌توانید به کمک آن امراض و مشکلات زیادی را درمان کنید. البته روغن جنسینگ تنها شیوه‌ی ارائه‌ی آن نیست و جنسینگ را می‌توان به صورت خام یا بخارپز هم مصرف کرد. همچنین می‌توانید از عصاره، کپسول یا پودر آن نیز به راحتی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.