امروزه همه با گل بنفشه آشنا هستند و آن را می‌شناسند، استفاده روغن بنفشه برای از بین بردن جوش بسیار کاربردی می‌تواند باشد و با وجود اینکه تاریخچه این گیاه به کشورهای آلمان، فرانسه، یونان، چین و کشورهای اروپایی باز می‌گردد، اما در سراسر جهان و کشورهای مختلف کشت می‌شود. این گیاه کوتاه با گل‌های بنفش و یاسی رنگ، دارای عطری ملایم و دلنشین است و برای رشد و تکثیر به آب و هوای معتدل نیاز دارد. هم‌اکنون ۲۰۰ گونه از این گل در سراسر جهان پرورش داده می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با خواص بی نظیر روغن گل بنفشه آشنا کنیم. برای تهیه روغن گل بنفشه از گلبرگ‌ها و برگ‌های این گیاه استفاده می‌کنند، اما بازدهی بسیار کمی دارد به طوری که برای تهیه ۱ کیلوگرم روغن بنفشه از ۱۰۰۰ کیلوگرم گل و برگ استفاده می‌کنند، به همین دلیل است که قیمت روغن بنفشه کمی بالاست.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

همانطور که می‌دانید از این روغن در طب سنتی به وفور استفاده می‌شود؛ به دلیل اینکه خواص درمانی فراوانی دارد. علاوه بر استفاده از این روغن در بخش دارویی، در بخش‌های دیگری چون مراقبت از پوست و مو از آن استفاده نیز می‌شود. در کشور ما، فصل بهار بهترین زمان برای برداشت گل بنفشه است و البته بهترین زمان برای تهیه روغن بنفشه ناب و خالص.
در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با خواص این روغن شگفت‌انگیز بیشتر آشنا کنیم.

خواص درمانی روغن بنفشه

– تسکین دهنده درد

این روغن به دلیل داشتن ترکیبات ضدالتهابی در ساختار خود می‌تواند به عنوان یک مسکن بسیار قوی عمل کند و دردهای ناشی از آرتروز، رماتیسم‌های مفصلی، میگرن‌های عصبی، سر درد و نقرس را بهبود می‌بخشد.

– تسکین دهنده دستگاه تنفسی

روغن بنفشه به دلیل داشتن خاصیت خلط ‌آور و ضد احتقانش در بهبود دستگاه تنفسی بسیار موثر عمل خواهد کرد. بهتر است در مواقع سرماخوردگی، آنفولانزا برای تنفس بهتر و باز شدن راه تنفسی خود از این روغن استفاده کنید. در کنار آن این روغن می‌تواند به کاهش التهابات سینوسی کمک فراوانی کند.

– درمان بی‌خوابی

روغن بنفشه خواص آرامش‌بخش بسیار بالایی دارد، با استفاده از این روغن می‌توانید به تنش‌ها و اضطراب روزانه خود پایان دهید و در شب، خواب بسیار راحتی داشته باشید. از این روغن برای درمان اختلالات بی خوابی و یا کم خوابی استفاده می‌شود.

– تقویت کننده قوای جنسی

اگر استرس علت اصلی کاهش میل جنسی فرد باشد، استفاده از این روغن می‌تواند کمک فراوانی به حل این مشکل کند. اما به طور کلی این روغن افزایش دهنده قوای جنسی برای افراد است. تنها کافیست عطر این روغن را در فضای اتاق پخش کنید.

مطالعه بیشتر
خواص روغن نارگیل برای چروک صورت

خواص روغن بنفشه برای مو و پوست صورت

– از بین برنده جوش صورت

این روغن به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی بالایی که دارد باعث از بین رفتن جای جوش و آکنه پوستی از می‌شود، حتی با مصرف مداوم از این روغن می‌توانید جای لکه‌های پوستی را هم برطرف کنید. برای این کار تنها کافیست صورت خود را با چند قطره روغن ماساژ دهید و بعد از ۳ ساعت آن را با آب سرد بشویید.

– مرطوب کننده پوست صورت

این روغن به دلیل داشتن خواص آبرسانی که دارد، رطوبت را در خود نگه می‌دارد و برای پوست‌های خشک به عنوان یک مرطوب کننده بسیار قوی و موثر عمل خواهد کرد.

– کنترل کننده چربی پوست

این روغن باعث می‌شود تا چربی پوست صورت شما کنترل شود، اگر پوست چربی دارید بهتر است از این روغن استفاده کنید تا میزان چربی آن کنترل شود چون همین چربی‌ها پوست شما را مستعد آکنه و جوش می‌کنند.

– درمان کننده آفتاب سوختگی و اگزما

روغن بنفشه برای از بین بردن لک‌های ناشی از آفتاب سوختگی بسیار موثر است، اگر دچار آفتاب سوختگی شدید بهتر است چند روز در مقابل اشعه‌های خورشید قرار نگیرید تا کمی التهابات پوستتان کاهش پیدا کند. استفاده روغن بنفشه برای از بین بردن جوش همچنین به از بین بردن اگزمای پوستی هم کمک می‌کند.

– رفع خارش پوست

روغن بنفشه همانطور که گفتیم به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی خارش سطح پوست را کاهش می‌دهد به این منظور تنها کافیست تا محل مورد نظر را با آب و شوینده مناسب بشویید سپس با استفاده از چند قطره روغن محل مورد نظر را ماساژ دهید و بعد از ۳ ساعت با آب ولرم آن را شستشو دهید.

خواص روغن بنفشه برای مو

  1. از بین برنده موخوره
  2. جلوگیری از سفید شدن موها
  3. جلوگیری از ریزش مو و تقویت کننده و افزایش دهنده رشد مو
  4. تقویت کننده و افزایش دهنده رشد ابرو

کاربرد روغن بنفشه در عطرسازی

از آنجایی که روغن بنفشه دارای رایحه ملایم و دلنشینی است، در ساخت عطرهای مختلف استفاده می‌شود. در صنعت عطرسازی معمولا استفاده از روغن گل بنفشه در مقایسه با استفاده از روغن برگ بنفشه به مراتب بیشتر است به این دلیل که گلبرگ‌ها نسبت به برگ‌ها بوی خوش‌تری دارد.

استفاده از روغن بنفشه برای از بین بردن جوش

معمولا استفاده از استفاده روغن بنفشه برای از بین بردن جوش برای پوست و مو به حالت موضعی است اما اگر قصد دارید تا فضای خانه و یا اتاق خود را با عطر و رایحه دلنشین این گیاه خوشبو کنید بهتر است از دستگاه دیفیوزر استفاده کنید تا به طور یکنواخت و به اندازه عطر این روغن را در فضا پر کند.

این گیاه در بسته بندی‌های مختلفی همچون شربت، دمنوش گیاهی و روغن در بازار موجود است که هرکدام هم خواص مربوط به خود را دارند.

مطالعه بیشتر
خواص روغن سیاهدانه برای ابرو

نکات مهم در استفاده از این روغن

  1. روغن بنفشه همانند سایر روغن‌ها غیرسمی و غیر حساسیت زا است اما بهتر است برای اطمینان خاطر بیشتر کمی از این روغن را روی پوست نازک دستتان امتحان کنید.
  2. استفاده از این روغن برای مادران باردار و شیرده ممنوع است.
  3. برای استفاده موضعی از این روغن بهتر است ابتدا آن را کمی رقیق کنید چون روغن فوق‌العاده سنگینی است و برروی بخشی از پوست دستتان تست کنید اگر حساسیت نداشتید از آن به عنوان یک روغن موضعی می‌توانید استفاده کنید..
  4. به طور کلی قبل از استفاده ار روغن‌ها به عنوان یک راه درمانی بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.