یک از دانه‌های روغنی که به وفور در طب سنتی استفاده می‌شود تخم آفتابگردان است و اصلی‌ترین دلیل آن خواص درمانی علی الخصوص خواص تخم آفتابگردان برای کبد است که در این دانه روغنی نهفته است و در بسیاری از رژیم‌های غذایی و برنامه‌های تغذیه‌ای از این دانه مقوی نیز استفاده می‎شود. دانه‌های روغنی آفتابگردان همانند سایر مغزها و تخمه‌ها دارای ارزش غذایی بسیار بالایی بوده و فواید بسیاری برای پوست، مو و بدن دارد اما مانند هر ماده غذایی دیگری مصرف بیش از حد آن هم ممکن است آسیب‌هایی را به بدن وارد کند، پس رعایت تعادل در مصرف آن امری بسیار ضروری محسوب می‌شود.
تخمه آفتابگردان سرشار از مواد مغذی و معدنی چون فیبر، اسید آمینه، اسید لینولئیک، تیامین، مس، آهن، فسفر، سلنیوم و ویتامین‌هایی چون E_ B1_ B5 بوده است. از طرفی آنتی اکسیدان موجود در این دانه رادیکال‌های آزاد بدن را از بین می‌برد و از ابتلا فرد به بیماری سرطان جلوگیری خواهد کرد.

عطاری آنلاین ویترین‌فود این دانه‌های روغنی را با بهترین کیفیت در اختیارتان قرار خواهد داد.

مطالعه بیشتر
خواص روغن کنجد

دانه روغنی آفتابگردان

به طور کلی در هر ۱۰ گرم تخم آفتابگردان حدود ۵۷ کالری، ۳ گرم کربوهیدرات، ۲۴ گرم چربی، ۱ گرم فیبر، ۲ گرم پروتئین و ویتامین‌ها وجود دارد. اسید فولیک(یک ویتامین) و سلنیوم(یک ماده معدنی) برای بدن بسیار مفید است، هرکدام از آن‌ها فواید مخصوص به خود را دارند. سلنیوم از سلول‎های بدن در برابر عوامل آسیب‌زننده حفاظت می‌کند و اسید فولیک هم باعث تشکیل سلول‌های جدید در بدن خواهد شد. از طرفی میزان مورد نیاز این دو ماده در بدن زنان و مردان متفاوت است. بدن مردان به ۱۲ درصد اسید فولیک و ۲۴ درصد سلنیوم نیاز دارد در صورتی که بدن زنان تنها به ۳۱ درصد سلنیوم و ۱۷ درصد اسید فولیک نیاز پیدا می‌کند.

چرا نباید بیش از حد از دانه روغنی آفتابگردان استفاده کرد؟

همانطور که قبل‌تر گفتیم؛ تخم آفتابگردان دارای ارزش غذایی و خواص درمانی و خوراکی بسیار بالایی است، اما به دلیل چربی بالایی که دارد مصرف بیش از حد آن باعث افزایش وزن و کلسترول خون خواهد شد. ایده‌آل‌ترین مقدار برای هر فرد در طول شبانه روز حدود ۲۸ گرم است.

جدول میزان مواد تشکیل دهنده هر ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان

منگنز ۰٫۷۳ میلی گرم
منیزیم ۴۴٫۱۲۷ میلی گرم
مس ۶۳ میلی گرم
سلنیوم ۲۱٫۴۲ میلی گرم
فسفر ۲۵۳٫۸ میلی گرم
فولات ۸۱٫۸۶ میلی گرم
ویتامین B5 ۴۳ میلی گرم
ویتامین B1 ۰٫۸۲ میلی گرم
ویتامین   E ۱۸ گرم

کبد چرب چه علائمی دارد و مصرف تخم آفتابگردان چه کمکی به این بیماری می‌کند؟

کبد بدن هر فردی به طور طبیعی مقدار مشخصی چربی همانند سایر بافت‌ها و اعضای بدن همراه خود دارد اما اگر این میزان چربی از حد معمولی فراتر رود باعث بروز بیماری به نام کبد چرب خواهد شد.

کبد چرب انواع مختلفی دارد: کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی.
علت این بیماری می‌تواند رفتارهای نادرست در تغذیه و ورزش کم باشد. کبد چرب در بیشتر موارد ممکن است علائم خاصی نداشته باشد اما از جمله علائمی که فرد با دیدن آن باید به پزشک مراجعه کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ضعف
  2. خستگی
  3. کاهش وزن
  4. افزایش جوش در قسمت‌های مختلف بدن علی الخصوص در صورت
  5. زردی مردمک چشم
  6. خارش پوست
  7. تورم پا و شکم
  8. درد شکن
  9. گیجی
  10. خونریزی از بینی
  11. از دست دادن اشتها
  12. حالت تهوع
مطالعه بیشتر
خواص خاکشیر برای کبد + درمان کبد چرب با خاکشیر

در مرحله اول برای درمان این بیماری باید به پزشک مراجعه کنید، در گام بعدی بهتر است تا برنامه غذایی سالم و مقوی به دور از مصرف هرگونه مواد چربی و غذای سرخ‌کردنی داشته باشید. بهتر است در برنامه غذایی خودتان استفاده از سبزیجات و میوه‌ها چون آووکادو، چغندر(لبو)، سیب سبز، کاهو، گریپ فروت، رزماری، انواع کلم، گردو، موز، بادام زمینی، بادام تلخ و عناب را بگنجانید. در این میان استفاده از تخم آفتابگردان به دلیل فواید بسیار فراوانی که دارد توصیه می‌شود. دانههای روغنی آفتابگردان خام درصد چربی بسیار پایین‌تری نسبت به تخم آفتابگردان بو داده شده و تخم آفتابگردان دانه شده دارد، استفاده از تخم آفتابگردان به افرادی که بیماری کبد چرب دارند توصیه می‌شود اما باز هم به یاد داشته باشید؛ مانند هر ماده غذایی دیگری مصرف بیش از حد آن باعث افزایش چربی درکبد شده و این موضوع می‌تواند به سلامتی فرد آسیب بزند.

خواص دارویی، درمانی و خوراکی تخم آفتابگردان :

  1. تقویت‌کننده معده و دستگاه گوارشی
  2. پایین آورنده و کنترل‌کننده فشار خون بدن
  3. از بین‌برنده سردردهای میگرنی و آرام‌بخش
  4. از بین‌برنده یبوست و بیماری‌های مربوط به دستگاه تناسلی
  5. تسریع‌ در زایمان
  6. از بین‌برنده دردهای مربوط به آرتروز و رماتیسم
  7. از بین‌برنده درد شکم در فتق
  8. از بین‌برنده سنگ کلیه و کمک کردن به دفع آن
  9. تقویت‌کننده قلب و رگ‌های عروقی و مانع بروز سکته قلبی
  10. جلوگیری از افزایش کلسترول بدن و کنترل آن
  11. تسکین‌دهنده آلرژی و التهابات بدنی
  12. یکی از بهترین مواد غذایی برای لاغری و کاهش وزن
  13. تقویت‌کننده اعصاب
  14. افزایش گردش خون در پوست سر
  15. جلوگیری از ریزش مو و کمک به رشد مجدد آن
  16. بهبود دهنده عملکرد مغز
  17. متعادل کردن هورمون‌های بدن
  18. افزایش انرژی بدن و افزایش فعالیت‌های بدنی
  19. تقویت‌کننده استخوان و عضلات بدن

مطالعه بیشتر
درمان کبد چرب با سیاهدانه

عطاری آنلاین ویترین‌فود

عطاری اینترنتی ویترین‌فود به عنوان مرکر فروش دانه‌های روغنی خرید انواع دانه روغنی را برای شما آسان کرده. کافی است برای خرید انواع دانه‌های روغنی وارد وارد وب‌سایت شوید و سفارش‍تان را ثبت کنید. خرید شما در کمتر از سه روز به دستتان می‌رسد.