تعدادی از گیاهان و ادویه ها ممکن است به تقویت حافظه شما کمک کنند و برخی از آنها را ممکن است از قبل در منزل خود داشته باشید. نزدیک امتحانات یا مهلت کاری سیستم عصبی ما شورش می کند و سطح استرس ما را افزایش دهند. خوشبختانه، برخی از گیاهان وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید که نه تنها فشار روانی را از بین می برند بلکه باعث تقویت حافظه و شناخت کلی می شوند.  در اینجا نگاهی به برخی از گیاهان و ادویه جات است که  برای تقویت حافظه با طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند نگاهی می اندازیم:

 گیاهان داروئی و  تقویت حافظه با طب سنتی

مریم گلی

گیاهی که به دلیل رایحه تند معروف است، اثرات آن در بهبود شناخت و کمک به درمان بیماری آلزایمر شود بررسی شده است. در واقع، یک بررسی تحقیقاتی منتشر شده در سال ۲۰۱۷، حاکی از آن است که مریم گلی حاوی ترکیباتی است که ممکن است برای عملکرد شناختی و عصبی مفید باشد سعی کنید مریم گلی را به کدو تنبل، مرغ سوخاری، بوقلمون، سس گوجه فرنگی یا در یک سوپ اضافه کنید. مریم گلی را می توان به صورت چای نیز مصرف کرد.

زردچوبه

زردچوبه ادویه ای است که مدت ها در همه جای جهان مورد استفاده قرار می گرفت. کورکومین  در گیاه دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است (دو عاملی که ممکن است برای سلامت مغز و سلامت کلی مفید باشد). سال ۲۰۱۰ تحقیقی منتشر شد که نشان می داد، زردچوبه ممکن است با پاکسازی مغز از بتا آمیلوئید (یک قطعه پروتئین)، سلامت مغز را تقویت کرده و از بیماری آلزایمر جلوگیری کند. تجمع بتا آمیلوئید به عنوان پلاک های مغزی مرتبط با آلزایمر شناخته شده است.
مطالعه بیشتر
شیره انجیر چیست؟ چگونه تهیه می‌شود و مزایای استفاده از آن چیست؟
همین طور  زردچوبه سلامت مغز را با مهار تجزیه سلول های عصبی مغز، تضمین  می کند برای افزایش مصرف زردچوبه می توانید زردچوبه را به غذاهای سرخ شده، سوپ ها و غذاهای سبزیجات اضافه کنید. برای افزایش جذب زردچوبه، مقداری فلفل سیاه نیز به غذایتان اضافه کنید.

آشواگاندا برای تقوت حافظه

مطالعاتی در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت که نشان می داد، Ashwagandha گیاهی است که می تواند از تشکیل پلاک های بتا آمیلوئید جلوگیری کند. به علاوه در این مطالعات مشخص شد که که آشواگاندا ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو (عاملی که می تواند به توسعه و پیشرفت بیماری آلزایمر کمک کند) برای مغز مفید باشد.

جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا مدت های زیادی است که به عنوان درمانی برای زوال عقل مورد استفاده قرار می گیرد، دارویی است که معمولاً در طب سنتی چینی (TCM) مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل مزایای زیاد بسیار مشهور است. گفته  می شود که جینکو بیلوبا با تحریک گردش خون و تقویت جریان خون به مغز، تا حدی به بهبود عملکرد شناختی کمک کند.  تحقیقات در مورد جینکو بیلوبا نتایج متفاوتی به همراه داشته است.

جینسینگ و تقویت حافظه با طب سنتی

جینسینگ در میان محبوب ترین گیاهان دارویی قرار دارد، حاوی مواد شیمیایی ضد التهابی به نام جینسنوزیدها است. طبق بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۸ ، دانشمندان مشاهده کرده اند که جینسنوزیدها ممکن است در کاهش مقادیر مغزی بتا آمیلوئید کمک می کنند.

گوتو کولا

جینکو بیلوبا - تقویت حافظه با طب سنتی از این گیاه مدت است که برای بهبود وضوح ذهنی استفاده می شود. یافته های تحقیقاتی نشان می دهد که این گیاه همچنین می تواند با اکسیداتیو مبارزه کند که به کاهش استرس مغز کمک کند.
مطالعه بیشتر
معجزه ای به نام روغن زیتون برای جوش صورت
Gotu kola گردش خون در مغز را بهبود می بخشد، همین طور از بافت مغز در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. این گیاه دارای برگهای متمایز گرد است که شبیه به مغز توصیف می شود و در اعتقاد باستانی گیاهانی که شبیه قسمت هایی از بدن هستند برای معالجه آنها استفاده می شودند.

بادرنجبویه برای تقوست حافظه در طب سنتی

بادرنجبویه گیاه دارویی است که غالباً به شکل چای مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب برای تسکین اضطراب و بی خوابی استفاده می شود، بادرنجبویه می تواند به بهبود عملکرد شناختی کمک کند.

چای سبز و ماتچا و تقویت حافظه

چای سبز و ماتچا از یک گیاه تهیه می شوند، اما ماتچا غلیظ تر است. هر دو مملو از آنتی اکسیدان هستند که به محافظت در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کنند. چای سبز و ماتچا همچنین حاوی ترکیبات مختلفی هستند که علاوه بر کاهش استرس و فشار عصبی و افزایش هوشیاری، با بهبود سلامت قلب نیز همراه هستند. چای سبز و ماتچا به طور طبیعی حاوی کافئین هستند زیرا هر دو از یک گیاه ساخته می شوند که چای سیاه معمولی از آن تهیه می کنید. تفاوت بین چای سبز، ماتچا و قهوه این در این است که چای سبز و ماتچا حاوی ترکیبی شناخته شده به عنوان L-theanine نوعی اسید آمینه است که با سایر ترکیبات موجود در گیاه مانند کافئین به طور هم افزایی کار می کند تا باعث افزایش سروتونین، دوپامین شود. و اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) در مغز، همه به طور قابل توجهی روحیه را تقویت می کنند. علاوه بر این، L-theanine ، اثر کافئین را متعادل می کند. چای سبز و ماتچا طعم عالی دارند و جایگزین مناسبی برای قهوه و نوشیدنی های انرژی زا هستند. سعی کنید با استفاده از  یک فنجان چای ماتچای سبز هم انرژی خود را تقویت کنید هم مغز خود را تقویت کنید.
مطالعه بیشتر
چند درمان گیاهی گلودرد
منبع:www.verywellmind.com