تفاوت قیمت روغن زیتون مسئله مهمی اسن که به سلامت ما ربط پیدا می کند و باید به آن توجه ویژه کنیم چرا تفاوت قیمت روغن زیتون به این دلیل است که عده ای روغن بی کیفیت را با قیمت پایین به ما پیشنهاد می دهند. این پیشنهاد وسوسه کننده است اما باید بدانیم که در بسیاری از مواقع عامل به خطر انداختن سلامتی ما و خانواده ما می شوم. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما دلیل تفاوت روغن های زیتون را بگوییم.

مطالعه بیشتر
آشنایی با خواص روغن زیتون در طب سنتی

در دنیای امروزی مردم از نظر اقتصادی دوست دارند پیشرفت کنند و به تجارتهای مختلفی روی می آورند از جمله تجارتهای پر درآمد ،تجارت روغن زیتون است .زیتون در خیلی از کشورها کاشت میشود و کشورهای صادر کننده  اصلی آن مانند ایتالیا ،اسپانیا ،یونان  و … حتی ایران هم روغن زیتون خود را صادر میکند .در آشپزی ،لوازم آرایشی و دارو استفاده میشود.و امروزه به دلیل مزیت های فراوان مصرف آن زیاد شده اما خیلی ها نمیدانند کدام نوع از روغن زیتون بهتر است و حتی در هنگام خرید با این سوال مواجه میشوند که کدام یک را بخریم ؟

روغن زیتون اصل یا تقلبی

بعضی افراد در صدد ان هستند که با تقلب و اضافه کردن روغن های دیگر به روغن زیتون سود بیشتری کسب کنند و کیفیت آن برایشان اهمیتی ندارد .بنابراین ممکن است به قیمت پایین تری بفروشند.در مقابل بعضی از روغن زیتون ها کیفیت عالی دارند ولی قیمتشان بالاتر است.در موقع خرید روغن زیتون بهتر است به ظاهرو شیک بودن ظرف روغن زیتون خیلی توجه نکنید شاید فقط ظاهر آراسته باشد .

علت تفاوت روغن های زیتون در برندهای مختلف

روغن زیتون برند های مختلفی دارد و قیمت آن در کارخانه های مختلف ممکن است اختلاف خیلی کمی داشته باشد .پس موقع خرید در نظر داشته باشید که بطری هایی که رنگ تیره دارند بهتر هستند چون نورو روشنایی برای این نوع از روغن مضر است.همچنین حرارت هم به آن آسیب میرساند و در منزل در جایی نگهداری کنید که حرارت و نور نبیند.

مطالعه بیشتر
خواص روغن زیتون برای پوست صورت

هنگام خرید به نکاتی باید دقت کنید مانند:

بعضی از روغن ها تصفیه نشده هستند مانند فرابکر و بکر و بعضی از آنها تصفیه شده هستند که قیمت تصفیه نشده در برابر تصفیه شده بالاتر است پس به نوع آن توجه کنید. به نام تجاری انها نیز دقت کنید روغن زیتون فرابکر (اکسترا ورجین) و روغن زیتون بکر (ورجین )و روغن زیتون تصفیه شده (پور )است که بوی کمتری دارد و در برابر حرارت مقاوم تر است .زمان برداشت زیتون ،چون روغن زیتون هر چه تازه تر باشد اثر بیشتری دارد نه به زمان بسته بندی  . میزان اسید چرب آزاد وقتی بالا باشد خیلی کیفیت ندارد.مقدار پلی فنول را بررسی کنید ،هر چه مقدار آن بالاتر باشد کیفیت آن نیز بالاتر است . حتما به تاییدیه سازمان غذا و دارو توجه کنید ، زیرا روغن زیتونهایی که تاییدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشند مفید است.از جاهایی خرید کنید که معتبر باشند .روغن زیتون فرابکر گرانتر از بکر است و طعم واقعی زیتون را دارد و تلخ است. روغن زیتون بکر اسید اولئیک بالاتری نسبت به فرابکر دارددر غذاهای مختلف و سالاد ها استفاده میشود .و روغن زیتون تصفیه شده از بکر هم ارزانتر است چون فرایند شیمیایی بر روی ان انجام میشود و کسانی که بوی روغن زیتون را دوست ندارند میتوانند از این نوع استفاده کنند .برای پخت و پز هم مناسب است. و چون در برابر حرارت مقاوم تر است میتوان از آن برای سرخ کردن البته با حرارت ملایم استفاده نمود،بوی تند آن کمتر است.بهتر است از برندهای معتبر خریداری کنیم.به گفته متخصصین غذا و دارو ،پومیس نامرغوب ترین نوع روغن زیتون است چون از تفاله های زیتون تهیه میشود و حتی مصرف خوراکی ندارد و در صابون ،خمیر دندان و کرم ها استفاده میشود اما متاسفانه افرادی وجود دارند که تفاله ها را ارزان میخرند وبرای سود بیشتر بدون ترکیب یا با اضافه کردن مقدار کمی روغن زیتون اصل به عنوان روغن زیتون خوراکی با قیمت بالا ،بدون نام  و نشان معتبردر اختیار مشتریان قرار میدهند.

مطالعه بیشتر
روغن زیتون عمده

ملاحظات

سلامتی نکته ای است که انسان برای داشتن آن حاضر است هزینه دهد .روغن زیتون گزینه ای است که در اختیار داشتن آن مانع بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان میباشد. پس افراد باید در هنگام خرید به نکاتی از جمله تاییدیه بهداشتی ،قیمت ،زمان تولیدو..توجه کند و از محصولات شناخته شده و مکان های معتبر خریداری کند تا به سلامتی خود و خانواده کمک بهینه نماید.

مطالعه بیشتر
عطاری آنلاین ویترین فود