تخمه آفتاب گردان از  گیاه آفتابگردان گرفته شده است . آفتاب گردان در حقیقت گیاهی یک ساله است که در اصل بومی آمریکای شمالی بوده و از این نقطه از جهان به سایر کشورها وارد شده است. یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین دانه‌های روغنی تخمه آفتابگردان است. از این دانه مفید و مغذی علاوه بر استفاده در بخش‌های خوراکی در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، دارویی و درمانی استفاده می‎شود. از مغز تخمه آفتابگردان در بخش روغن‌گیری و برای تهیه یک روغن سالم و کم ضرر نیز استفاده می‌کنند. عطاری آنلاین ویترین‌فود برای خرید شما را راهنمایی خواهد کرد.

دانه‌های روغنی آفتابگردان از دانه‌های انرژی‌زایی است که تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را می‌تواند تامین کند. اما مثل هر دانه‌روغنی دیگری استفاده بیش از حد آن می‌تواند عوارضی چون اضافه وزن و چربی را به همراه داشته باشد. امروزه در سراسر جهان بیش از ۵۰ نوع تخمه آفتابگردان کشت می‌شود که از این تعداد تنها ۳ نوع آن بومی کشور آمریکا هستند.

مطالعه بیشتر
خواص و مضرات کنجد

این دانه روغنی پرطرفدار و مقوی طبعی گرم و خشک دارد و سرشار از ویتامین E ،B1 ،B5، منگنز، منیزیم، مس، سلنیوم، فسفر، فولات،فیبر، شکر، امگا۳، پروتئین، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کلسیم، آهن و روی است.

نکته مهمی که برای خرید دانه‌های روغنی است. به یاد داشته باشید که دانه‌های روغنی را از مراکز فروش دانه‌های روغنی معتبر از جمله یک عطاری اینترنتی تهیه کنید.

تخمه آفتابگردان چه مقدار ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تامین می‌کند؟

هر ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان می‌تواند ۵۵ درصد تیامین بدن انسان را تامین کند.

هر ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان حاوی ۵۸۰ کالری است.

هر ۱۰۰ گرم تخمه آفتابگردان می‌تواند ۹۰ درصد نیاز بدن به ویتامین E را تامین کند.

تخمه آفتابگردان به قدری ارزش غذایی بالایی دارد که می‌تواند با مواد غذایی چون زرده تخم مرغ، جگر و جوانه گندم از لحاظ ارزش غذایی رقابت کند.

فواید تخم آفتابگردان چیست؟

همانطور که قبل‌تر گفتیم؛ تخم آفتابگردان یک منبع انرژی‌زا بسیار قوی برای بدن است. در بسیاری از رژیم‌های غذایی تخم آفتابگردان را به عنوان یک ماده انرژی زا مصرف می‌کنند، علاوه بر دانه از روغن آن نیز در پخت و چز استفاده فراوانی می‌شود.

مقدار فولیک اسیدی که در تخمه آفتابگردان وجود دارد به مراتب بسیار بیشتر از اسفناج است، به همین دلیل پزشکان به زنان باردار پیشنهاد می‌کنند تا مصرف تخمه آفتابگردان را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

این دانه روغنی مسئولیت از بین بردن بیماری قلبی با تخمه آفتاب گردان را داراست. تخمه آفتابگردان علاوه بر اینکه باعث می‌شود تا رگ‌های بسته شده قلب باز شود در تقویت قلب و پمپاژ خون به سایر نقاط بدن هم تاثیر بسیاری دارد. افرادی که بیماری قلبی دارند استفاده از روغن آفتابگردان به شدت به آن‌ها توصیه می‌شود. استفاده روزانه مقدار کمی تخمه آفتابگردان بروز سکته‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

مطالعه بیشتر
انواع ماسک روغن زیتون برای مراقبت از پوست

تخمه آفتابگردان از سرطان معده و روده جلوگیری می‌کند. از طرفی؛ ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان از بافت‌ها و سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

تخمه آفتابگردان حاوی منیزیم بالایی بوده و بهترین گزینه برای مقابله با پوکی استخوان است.

تخمه آفتابگردان کلسترول خون را کاهش داده و فشار خون بدن را تنظیم می‌کند.

این دانه روغنی برای مراقبت از پوست می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. آنتی اکسیدان موجود در ساختار این دانه مقوی مانع بروز چین و چروک در صورت می‌شود و از طرفی می‌تواند از پوست صورت در برابر اشعه خورشید محافظت کند.

طبق تحقیقات اخیر محققان؛  علاوه بر از بین بردن بیماری قلبی با تخمه آفتاب گردان این دانه روغنی می‌تواند برای سلامت مغز بسیار مفید باشد، به دلیل تریپتوفان بالایی که در این دانه وجود دارد می‌تواند بسیار آرام‌بخش هم باشد.

آنتی اکسیدان موجود در ساختار تخمه آفتابگردان علاوه بر پوست صورت برای مو نیز خواص درمانی دارد. آنتی اکسیدان موجود در تخمه آفتابگردان مانع ریزش مو شده و رشد مو سر را بیش از پیش تقویت می‌کند. در واقع می‌توان گفت کنترل‌کننده ریزش مو سر است.

امگا۳ و اسیدهای چرب تخمه آفتابگردان باعث تنظیم هورمون‌های بدن می‌شوند.

به دلیل فیبر بالایی که دارد برای دستگاه گوارشی و معده بسیار مفید است.

ویتامین ‌E موجود در آن برای درمان دردهای رماتیسمی، مفصلی و آتروئیدی بسیار مفید است.

از آنجایی که تخمه آفتابگردان یک دانه روغنی و چرب به شمار می‎رود و طبع گرمی نیز دارد، برای افرادی که پوست خشک دارند می‌تواند بسیار مفید باشد و چربی پوست را افزایش دهد.

تخم آفتابگردان التیام دهنده و از بین برنده التهابات در بدن است.

استفاده از تخمه آفتابگردان به درمان سنگ کلیه کمک بسیاری می‌کند.

آیا تخمه آفتابگردان می‌تواند برای بدن ضرری داشته باشد؟ 

به طور کلی استفاده بیش از حد از هر ماده غذایی با وجود اینکه می‌تواند بسیار مفید باشد، مضراتی هم برای بدن به همراه دارد. زیاده‌روی در استفاده از مواد غذایی به هیچ عنوان درست نیست، تخمه آفتابگردان یک دانه بسیار چرب و غنی بوده، چربی آن به حدی بالا است که استفاده بیش از حد آن می‌تواند فرد را دچار کبد چرب کند و چربی و کلسترول بدن را افزایش دهد.
از طرفی افرادی که پوست چرب دارند هم نباید در مصرف این تخمه زیاده‌روی کنند، چرا که استفاده بیش از حد آن باعث آکنه و جوش‌های پوستی می‎شود.

مطالعه بیشتر
انواع روغن طبیعی و خواص آن برای پوست

یکی دیگر از مضرات تخمه آفتابگردان برای بدن اضافه وزن است، این دانه بسیار چرب بوده و مواد مغذی و ویتامین‌های بسیاری در ساختار خود دارد. به عنوان مثال ویتامین E موجود در این دانه روغنی می‌تواند اشتها را افزایش دهد و در نهایت اضافه وزن را برای فرد به همراه داشته باشد.
استفاده بیش از ۶۰ گرم در روز می‌تواند زیاده‌روی به شمار رود، در افرادی با سنین بالا استفاده بیش از این مقدار می‌تواند عنصر سمی کادمیوم خون را افزایش دهد.