طبق تحقیقات، مشخص شده که کودکان مادرانی که مصرف دانه های روغنی در بارداری را استفاده کرده‌اند در تست توانایی‌های حرکتی و فکری عملکرد بسیار بهتری نسبت به دیگر کودکان داشته‌اند. برخی مادران فکر می‌کنند با خوردن دانه‌های روغنی به جنین آسیب وارد می‌شود. ما در این مقاله دانه‌های مفید برای دوران بارداری را به شما معرفی خواهیم کرد.

مطالعه بیشتر
روغن بدون پالم چیست؟

دانه روغنی کنجد

مصرف دانه های روغنی در بارداری مانند دانه کنجد برای هضم غذا و افزایش سیستم ایمنی بدن بسیار مفید و کاربردی هستند. فیبر موجود در دانه‌های روغنی کنجد به کاهش یبوست و حرکت روده کمک می‌کند.
این دانه‌های روغنی مغذی سیستم دفاعی بدن را هم تقویت می‌کند و بدن را تا حد زیادی در برابر بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا مقاوم می‌کند. از دیگر خواص دانه‌های روغنی کنجد تقویت کلسیم موجود در دندان‌ها و استخوان‌ها است که این امر در زنان باردار به رشد استخوان جنین نیز کمک وافری می‌کند.
دانه‌های کنجد استرس را کاهش می‌دهد، بدن را سالم نگه میدارد و ضعف را از بین میبرد. اما به یاد داشته باشید استفاده بیش از حد از دانه روغنی در دوران بارداری می‌تواند خطراتی را هم به دنبال داشته باشد.

دانه روغنی کدو

تخم کدو برای مادران باردار بسیار مفید است. مصرف دانه های روغنی در بارداری سلامت قلب را تضمین می‌کند و کمک می‌کند خواب راحت‌تری داشته باشید. از طرفی دانه روغنی کدو سرشار از روی است و به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند. از دیگر خواص تخم کدو تنظیم میزان انسولین بدن است، بدین ترتیب با خوردن آن، احتمال مبتلا شدن مادر باردار به دیابت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. چربی‌های سالم تخم کدو به رشد مغذی جنین نیز کمک می‌کند.

مطالعه بیشتر
روغن بدون ترانس چیست؟

دانه روغنی شاهدانه

یکی از بهترین دانه‌های روغنی سرشار از پروتئین شاهدانه است که منبع فوق العاده‌ای برای اسیدهای چرب امگا۳، اسیدهای آمینه و همچنین منبع خوبی برای روی، آهن و منیزیم محسوب می‌شود. شاهدانه دارای اسیدهای چرب امگا ۶ است که جزء چربی‌های ضروری برای بدن محسوب می‌شود است.
و اما افرادی که گیاهخوار هستند باید بدانند مصرف پروتئین زیاد در دوران بارداری امری ضروری است. شاهدانه سرشار از پروتئین است و به رشد کودک کمک وافری می‌کند.

دانه روغنی چیا

این دانه‌های روغنی کوچک دارای ارزش غذایی بسیار بالایی هستند که خانم‌های باردار باید حتما از آن در رژیم غذایی‌شان استفاده کنند. در این دوران به دلیل تغذیه جنین از مادر، بدن خالی از هرگونه مواد مغذی می‌شود. اضافه کردن مصرف دانه های روغنی در بارداری به برنامه غذایی بسیار ساده است و علاوه بر تضمین سلامت مادر، به رشد جنین نیز کمک وافری میکند. از طرفی آهن، کلسیم ویتامین A داخل آن کالری موردنظر برای بدن را به اندازه سه ماه اول بارداری تامین می‌کند.

دانه روغنی زیتون

دانه‌های روغنی زیتون در دوران بارداری نقش مهمی را ایفا می‌کند چرا که به رشد جنین کمک می‌کند و جالب است بدانید کمبود اثرات آن برای بچه حتی مضر هم خواهد بود. طبق تحقیقات ثابت شده مادرانی که در دوران بارداری از زیتون استفاده می‌کنند کودکانشان از نظر قد، رفتار، وزن و حتی زیبایی متفاوت‌تر و بهتر بوده‌اند. از این رو به مادران باردار پیشنهاد میشود در این دوران حتما از این دانه روغنی به میزان مناسب استفاده کنند.

مطالعه بیشتر
انواع ماسک روغن زیتون برای مراقبت از پوست

دانه روغنی آفتابگردان

دانه روغنی آفتابگردان یکی دیگر از دانه‌هایی است که پیشنهاد میشود در دوران بارداری استفاده شود. این دانه روغنی سرشار از ویتامین E، کلسیم و امگا ۳ است و می‌توان آن را به صورت خام، تازه و تفت داده شده استفاده کرد. دانه‌های آفتابگردان سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند و مانعی برای آسیب به سلول‌ها و محافظی برای سلامت پوست و مو محسوب می‌شود.

برای استفاده از این دانه‌های روغنی می‌توانید آن‌ها را در سالادها و دیگر خوراکی‌ها اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید. اما به یاد داشته باشید که تخمه آفتابگردان شور و مقدار سدیم آن زیاد است، از این رو ارزش مغذی آن کاهش پیدا می‌کند.